ابهری ، نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو:

پس از شناسایی میراث مستند معلوم شده است ایران اولین کشور در خصوص نسخ خطی اسلامی است



یزدفردا : کمیته ملی حافظه جهانی یکی از کمیته های تخصصی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو است که با هدف تدارک شرایط لازم برای صیانت از آثار مهم علمی ، فرهنگی و تاریخی کشور و ثبت ملی و جهانی آنها در چار چوب برنامه بین المللی حافظه جهانی تشکیل شده است .

حجت الاسلام والمسلمین ابهری ، نایب رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو و رئیس سابق کتابخانه مجلس شوری اسلامی نیز در این محفل علمی سخنرانی کرد . وی در ابتدای سخنان خود از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به دلیل برگزاری این کارگاه آموزشی و زحمات شبانه روز آنها تشکر و قدر دانی کرد .

ابهری گفت : ما در کشور ، میراث مستند ارزشمندی داریم که نسخ خطی بخشی از آنهاست و همچنین اسنادی که از دوره های قبل موجود است از آثار مکتوب و مستند ما هستند . علاوه بر مدارک مکتوب ، مدارک غیر مکتوب مانند عکسها و فیلمها و نوارها و... را می توان از میراث مستند دانست . وی افزود : قبلا تصور می شد که ایران در داشتن نسخه های خطی در رده های بعد از مصر و ترکیه قرار دارد ، اما پس از رسیدن به عدد 340 هزار نسخه شناخته شده و دست کم تخمین 170 هزار نسخه ناشناخته جمعا با رقمی بیش از 500 هزار ، ایران در جایگاه اول نسخ خطی اسلامی قرار می گیرد .

ابهری گفت : علاوه بر آن چیزی نزدیک به 500 هزار نسخه در کتابخانه ها ، منازل و مراکز تحقیقاتی و موزه ها وجود دارد که باید هر چه سریعتر اقدامات لازم جهت شناساندن و معرفی این آثار صورت پذیرد .

وی افزود : بهترین منابع از میراث مستند در ایران موجود است اما محققین به آنها دسترسی ندارند . باید آرشیوی برای این میراث درست شود و به راحتی در دسترس محققین قرار گیرد . پژوهشگران و محققان باید از منابع موجود استفاده کنند . برای این امر اول باید بدانند که این کتب هست و بشناسند و معرفی شوند و به ثبت برسند . وقتی به ثبت رسید به طور طبیعی امکان دسترسی آسان محققان فراهم می شود . پس از شناسایی میراث مستند معلوم شده است ایران اولین کشور در خصوص نسخ خطی اسلامی است .

وی دراین ارتباط گفت : وقتی میراث مستند ثبت شد جهت حفاظت از آنها هم کارآیی دارد . برای نمونه در چند سال اخیر چندین مورد از کتب و آثار موزه ای به ایران بازگشت و تنها دلیل آن شناخته شدن این اسناد و ثبت آنها بوده است .

به هر صورت سرقت شخصیت ها و آثار علمی - فرهنگی ایران بزرگ و توجه به عواقب منفی آن زنگ خطری بود برای تشکیل کمیته حافظه جهانی یونسکو در ایران ، اگر چه قدری دیر بود ولی با تلاش های آقای اشعری ، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ، این کمیته در سال 1384 در ایران راه اندازی شد و با عنایت پروردگار تا کنون بسیار موفق عمل نموده است .

ایشان در ادامه در خصوص به ثبت رسیدن چند کتاب خطی ایران در حافظه جهانی یونسکو توضیحاتی ارائه دادند و افزودند : بازگرداندن چندین نسخه کتاب ارزشمند و دیگر آثار موزه ای به ایران یکی از دستاوردهای شناسایی و مستند سازی آنها در حافظه جهانی است .


حجت الاسلام والمسلمین ابهری سخنان خود را با تاکید بر اهداف کلی برنامه « حافظه جهانی » که حفاظت از میراث مستند با استفاده از فناوری ها ، کمک به دسترسی جهانی به میراث مکتوب و افزایش آگاهی جهانی نسبت به وجود و اهمیت این میراث است به پایان رساند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا